ارورهای پکیج شاپه

خطاهای پکیج شاپه (راهنمای کامل عیب یابی مدل دیجیتال و آنالوگ)

اصلی ترین علت نمایش خطاهای پکیج شاپه معمولاً به مشکلات ساده‌ای مثل کمبود فشار آب یا عدم تشکیل شعله برمی‌گردد. رایج‌ترین ارورها این‌ها هستند:

  • کد خطای E10: کم بودن فشار آب مدار گرمایش.
  • کد خطای E01: عدم تشکیل یا تشخیص شعله.
  • کد خطای E03: مشکل در خروج دود از دودکش.
  • کد خطای E02: فعال شدن سنسور حد دما (بیش از حد داغ شدن دستگاه).

تو این مقاله قراره با هم یاد بگیریم که معنی هر کد خطا در مدل‌های مختلف پکیج شاپه چی هست و چطور خیلی از این مشکلات رو خودمون قدم به قدم حل کنیم.

خطاهای پکیج شاپه مدل دیجیتال

پکیج‌های دیجیتال شاپه مشکلات رو با یک کد مشخص روی نمایشگر نشون میدن. فهمیدن معنی این کدها نصف راه حل هست. بیایید ببینیم هر کد به ما چی میگه.

کد خطا علت احتمالی
E01 مشکل در سیستم جرقه‌زنی و تشکیل شعله
E02 گرمای بیش از حد دستگاه (فعال شدن ترموستات حد)
E03 مشکل در تهویه و خروج دود
E05 خرابی سنسور مدار گرمایش (رادیاتورها)
E06 خرابی سنسور آب گرم مصرفی
E10 فشار پایین آب در مدار گرمایش
E25 مشکل در گردش آب (احتمالاً پمپ)
E35 شعله نامناسب یا عدم تشخیص صحیح آن

کد خطا E10

این کد، رایج‌ترین و خوش‌قلق‌ترین ارور پکیج شاپه هست. ارور E10 یعنی فشار آب داخل مدار گرمایش کمه. چرا فشار آب کم میشه؟ یا به مرور زمان کم شده یا جایی نشتی خیلی ریزی وجود داره.

راه حل چیه؟ خیلی ساده. باید فشار دستگاه رو روی 1.5 بار تنظیم کنید. چطوری؟ زیر پکیج رو نگاه کنید، یک شیر کوچک معمولاً به رنگ مشکی یا آبی وجود داره که بهش شیر پرکن میگن. اون رو به آرامی باز کنید. می‌بینید که عقربه فشار سنج حرکت میکنه. وقتی به 1.5 رسید، شیر رو محکم ببندید. تمام. دستگاه ریست میشه و شروع به کار میکنه.

کد خطا E01

این خطا یعنی دستگاه برای تشکیل شعله تلاش کرده اما موفق نشده. انگار که فندک رو می‌زنید ولی اجاق گاز روشن نمیشه. دلایل زیادی میتونه داشته باشه. بیایید از ساده‌ترینش شروع کنیم.

کد خطای E01 پکیج شاپه

اول از همه، گاز ورودی رو چک کنید. شیر گاز اصلی ساختمان بازه؟ شیر گاز ورودی به خود پکیج چطور؟ گاهی اتفاقا همین مورد ساده کل مشکل هست.

اگه گاز وصل بود، مسئله میتونه از سیستم جرقه‌زنی باشه. دو تا میله فلزی به اسم الکترود یون و جرقه‌زن بالای مشعل هست. ممکنه این‌ها کثیف شده باشن یا فاصله‌شون تنظیم نباشه. مورد بعدی، خرابی خود شیر گاز یا برد الکترونیکی هست که این دیگه کار تخصصی هست.

یه راه حل خیلی پیش پا افتاده هم وجود داره. دوشاخه برق پکیج رو از پریز بکشید، برعکس جا بزنید و دوباره امتحان کنید. به همین سادگی گاهی مشکل حل میشه چون فاز و نول در تشخیص یون اهمیت داره.

کد خطا E02

ارور E02 یعنی دستگاه بیش از حد داغ شده و برای جلوگیری از آسیب، ترموستات حد اون رو خاموش کرده. این مثل سیستم ایمنی بدن هست که موقع تب بالا، شما رو بی‌حال میکنه تا استراحت کنید.

چرا دستگاه داغ میکنه؟ چون گردش آب تو سیستم ضعیف یا متوقف شده. مهم‌ترین دلیلش چیه؟ بسته بودن شیرهای رادیاتورها. حتما چک کنید که شیرهای رفت و برگشت زیر پکیج و شیرهای خود رادیاتورها کاملاً باز باشن.

اگه شیرها باز بودن، مشکل میتونه از پمپ سیرکولاتور باشه. پمپ مسئوولیت گردش آب رو به عهده داره. خیلی وقت‌ها تابستان‌ها که پکیج رو فقط روی آب گرم می‌گذارند، پمپ ماه‌ها حرکت نمی‌کند و گیرپاژ می‌کند. با یک پیچ‌گوشتی میشه محور پمپ رو چرخوند تا آزاد بشه. اگر هم پمپ سوخته باشه که باید تعویض بشه. رسوب گرفتن مبدل اصلی هم دلیل دیگه این خطا هست.

کد خطا E03

این خطا به سیستم تهویه و خروج دود مربوط هست. پکیج‌های فن‌دار یک سنسور به اسم پرشر سوئیچ هوا دارن که قبل از تشکیل شعله، کارکرد صحیح فن و باز بودن مسیر دودکش رو چک میکنه. اگر فن کار نکنه یا دودکش گرفته باشه، این سنسور اجازه روشن شدن رو نمیده و ارور E03 نمایش داده میشه.

چیکار کنیم؟ اول مسیر دودکش رو چک کنید که چیزی داخلش گیر نکرده باشه. راستی، حواستون باشه موقع چک کردن دودکش، ممکنه لبه‌های تیزی داشته باشه، بهتره از دستکش استفاده کنید. خب، اگه دودکش تمیز بود، باید خود فن، پرشر سوئیچ و شلنگ‌های متصل به اون رو بررسی کرد. گاهی یک گرفتگی کوچیک تو شلنگ ونتوری باعث این خطا میشه.

کد خطا E05 و E06

این دو تا ارور خیلی شبیه هم هستن، فقط قطعه هدفشون فرق میکنه. هر دو مربوط به خرابی سنسورهای دمایی NTC هستن.

  • E05: یعنی سنسور دمای مدار گرمایش (همونی که روی لوله رادیاتورها نصبه) خراب شده. یا خود سنسور سوخته یا اتصالاتش مشکل داره.
  • E06: یعنی سنسور دمای آب گرم مصرفی مشکل پیدا کرده. این سنسور دمای آبی که برای حمام و ظرفشویی استفاده می‌کنید رو اندازه میگیره.

راه حل در هر دو مورد معمولاً تعویض سنسور معیوب هست. این سنسورها قطعات مصرفی هستن و بعد از چند سال کار ممکنه خراب بشن.

کد خطا E25 و E35

ارور E25 مستقیماً به عدم گردش آب در سیستم اشاره داره. اولین متهم، پمپ سیرکولاتور هست. ممکنه پمپ از کار افتاده باشه یا مسیر رادیاتورها به قدری رسوب گرفته باشه که پمپ توانایی به گردش درآوردن آب رو نداشته باشه.

اما ارور E35 یه خورده پیچیدده هست. معنیش اینه که شعله تشکیل شده ولی خیلی ضعیف هست یا اینکه برد الکترونیکی نمیتونه وجود شعله رو درست تشخیص بده. این مشکل میتونه از تنظیم نبودن شیر گاز، کثیفی میله یون یا حتی ضعف برد الکترونیک باشه.

ارورهای پکیج شاپه مدل آنالوگ

تو مدل‌های آنالوگ خبری از کد خطا نیست. به جاش، چراغ‌های LED که اعداد دما (30, 40, 50, …) رو نشون میدن، به صورت ترکیبی چشمک میزنن. هر ترکیب معنی خاصی داره.

چراغ های چشمک زن پکیج آنالوگ شاپه

دقت کنید که این چراغ‌ها دقیقاً معادل همون کدهای خطای مدل دیجیتال هستن.

چراغ چشمک‌زن معادل خطای دیجیتال علت اصلی
چشمک زدن 30 E01 عدم تشکیل شعله
چشمک زدن 30 و 40 E02 گرمای بیش از حد
چشمک زدن 30 و 50 E03 مشکل در خروج دود
چشمک زدن 30 و 60 E05 خرابی سنسور گرمایش
چشمک زدن 30 و 70 E06 خرابی سنسور آب مصرفی

چشمک زدن چراغ 30 (معادل E01)

وقتی فقط چراغ 30 چشمک میزنه، یعنی مشکلی در سیستم شعله وجود داره. تمام مواردی که برای خطای E01 گفتیم اینجا هم صدق میکنه. پس اولین قدم چیه؟

بله، چک کردن گاز ورودی. بعدش چک کردن الکترود جرقه و یون و در نهایت بررسی شیر گاز و برد. همونطور که در پاراگراف‌های قبلی گفتم، برعکس کردن دوشاخه برق رو هم حتما امتحان کنید.

چشمک زدن چراغ 30 و 40 (معادل E02)

این ترکیب یعنی دستگاه جوش آورده. چرا؟ چون آب داغ تو سیستم گیر افتاده. پس باید دنبال دلیل عدم گردش آب بگردیم. لطفا اینجا رو بیشتر دقت کنید:

  • شیرهای رفت و برگشت رادیاتورها رو چک کنید که باز باشن.
  • پمپ سیرکولاسیون رو بررسی کنید. کار میکنه؟ گیر نکرده؟
  • صافی برگشت رو چک کنید. ممکنه از آشغال و رسوب پر شده باشه.
  • و در نهایت، ممکنه مبدل اصلی رسوب گرفته باشه.

حتما حتما قبل از دست زدن به قطعات داخلی مثل پمپ، دوشاخه پکیج رو از برق بکشید. این موضوع اصلا شوخی بردار نیست.

چشمک زدن چراغ های دیگر

بقیه ترکیب‌ها هم کاملا مشابه مدل دیجیتال هستن:

  • چشمک زدن 30 و 50: یعنی مشکل دودکش و فن (معادل E03). باید دودکش، فن و پرشر سوئیچ هوا رو چک کنید.
  • چشمک زدن 30 و 60: یعنی سنسور NTC مدار گرمایش خرابه (معادل E05).
  • چشمک زدن 30 و 70: یعنی سنسور NTC آب گرم مصرفی مشکل داره (معادل E06).

مشکلات رایج پکیج شاپه (تجربه کاربران)

بعضی مشکلات هستن که به صورت کد خطا ظاهر نمیشن ولی خیلی‌ها باهاشون درگیرن. مثلا سرد و گرم شدن آب یا گرم نشدن رادیاتورها.

چرا آب مصرفی سرد و گرم میشه؟
این مشکل، به خصوص در مدل‌های دو مبدله مثل Initia، در ۹۰ درصد مواقع به خاطر رسوب گرفتن مبدل ثانویه هست. وقتی مبدل رسوب میگیره، انتقال حرارت به درستی انجام نمیشه و آب دائم سرد و گرم میشه. راه حل قطعی، رسوب‌زدایی مبدل ثانویه با اسید مخصوص هست.

البته قبلش یه نکته رو بگم؛ گاهی این مشکل به خاطر فشار کم آب ورودی به پکیج هم هست. مطمئن بشید فشار آب سرد ورودی به واحدتون مناسبه.

چرا آب مصرفی داغه ولی رادیاتورها گرم نمیشن؟
این مشکل معمولاً به شیر سه‌طرفه موتوری مربوط میشه. وظیفه این شیر اینه که مسیر آب داغ رو بین مدار آب مصرفی و مدار رادیاتورها جابجا کنه. وقتی این شیر خراب میشه یا روی حالت آب گرم گیر میکنه، دیگه آب داغ رو به سمت رادیاتورها هدایت نمیکنه. خرابی پمپ یا بسته بودن مسیر رادیاتورها هم میتونه دلیلش باشه.

خب رفقا، سعی کردم یه راهنمای کامل و خودمونی از خطاهای پکیج شاپه براتون بنویسم. یادتون باشه خیلی از این ارورها با یه بررسی ساده حل میشن و نیازی به نگرانی نیست. اما اگه با بررسی‌های اولیه مشکل حل نشد یا مربوط به قطعات حساسی مثل برد و شیر گاز بود، بهتره کار رو به یک متخصص بسپارید.

5 دیدگاه. Leave new

  • ارورهای پکیج شاپه رو کامل توضیح دادید واقعا تشکر میکنم از شما

    پاسخ
  • سلام با تشکر از توضیحات خوبتون.
    چند سال بدون خرابی پکیج شاپه سر کردم فقط نشتی دیافراگم داشت که یک سطل زیرش میگذاشتم.
    اما الان با باز کردن حداقل دو سه تا شیر آب داغ میشد که الان همین هم نمیشه. میشه کمکم کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed